[ Pobierz całość w formacie PDF ]

szym i wznioślejszym".
Na świadectwie ukończenia gimnazjum w rubryce "wychowanie religijne"
ojcieć marksizmu miał napisane: "Znajomość wiary Chrystusowej i zasad
moralnych jest jasna i budująca. Orientuje się również w historii Kocioła".
Biografowie wykryli jednak u Karola Marksa w okresie 16 lub 17 roku
życia pewne oznaki kryzysu religijnego. W czasie studiów Marks napisał
wiersz, w którym stwierdzał: "Pragnę mścić się nad Tym, co wysoko panuje".
W "Rozpaczliwej Modlitwie" zaś pisał:
"Tron wybudować pragnę koszmarny,
Z lodowym szczytem, grozną wyniosłością.
Nieludzkoposępny, śmiercionośny, czarny,
105
Bastion rażący zdradą i boleścią.
A kto naz spojrzy oczyma zdrowymi
25 J. M. Caro Rodriguez dz.cyt., s. 71- 73 B. Zych Piześladowania Kościota w Hiszpanii w
latach 1936 -1939 yródło nr 36 (88), 5 IX 1993; J. Giertych, Hiszpania bohaterska (zbiór
artykułów), Warszawa 1937. Jan Paweł II 25 X 1992 r. beatyfikował 51 ktaretynów i 71
bonifratrów - ofiar knvawych prześladowafi w Hiszpanu z lat 1936 -1939. Por. M. Jeżowski,
Męczennicy z Barbastro, L'Ossevatore Romano, nr 12, R.1992.
26 Por. R. Gładkowski Myślącym pod rozwagę, wyd. 966. Toronto 1984, s. 61; W. Paluczuk,
Wiara a życie codzienne, Uniwersytet Jagieloński. Instytut Religioznawstwa, wyd.
Miniatura, Kraków 1990, rozdz. pt "Komunizm jako rodzaj wiaiy", s. 71- 76.
Stanie się głuchy i śmiertelnie blady
i ślepy. Groza śmierci i zagłady,
gzebią mu szczgście w lodowatej ziemi".
W jednoaktówce "Oulanem" (słowo to stanowi przestawienie głosek
imienia Jezus - Emmanuel, używane jest w ezarnej magii) pochodzącej z
młodzieńczego okresu, Karol Marks napisał: "Chciwa czeluść mię chwyta
wsysa w głąb ciemności. Ty toniesz w tej otchłani - ja idę za tobą. Zmieję się!
Towarzyszu chodz ze mną do grobu" (druga scena). Sztuka ta powstała, gdy
miał lat 19.7 W tym też okresie pisał w liście do swego ojca: "Spadła zas-
łona, zerwała wszystko, co dotychezas było święte; teraz muszą być ustano-
wieni nowi bogowie".
Ojcieć Karola był gorącym wielbieielem filozofii francuskiego OSwiece-
nia, stał się liberałem po przyłączeniu Nadrenii do Prus. Dał się ochrzciE
wraz z żoną i dziećmi, gdyż przynależność do religii państwowej okazywała
się korzystna dla zdobyeia awansu zawodowego. W swym liśeie do syna
Karola broni on religu, jako fundamentu wszelkiego porządku moralnego i
stwierdza, że mimo wszystko wiara w Boga nie może być taka absurdalna,
skoro wielcy ludzie byli ludzmi wierzącymi.
W latach 1839 -1841 Karol Marks napisał rozprawę "Różnica między
demokratyczną a epikurejską filozofią przyrody", w której porównuje si z
Prometeuszem: "Jednym słowem nienawidzę wszystkich i każdego boga".s
Karol Marks związał się z kultem satanistycznym prawdopodobnie już w
pierwszym roku swych studiów uniwersyteckich i uprawiał go całe życie, co
dowodzi, że nie był materialistą, a jego materializm był zaledwie środkiem
ideologicznym do walki z religią. Obszernie na ten temat informuje pastor
protestancki, Richard Wurmbrand w swej książee "Was Karol Marx a sata-
nist?" (Czy Karol Marks był satanistą?), wydanej w Paryżu w 1978 r. pod
tytułem "Karol Marks i Szatan".2y
Idąć śladem tych sympatii Marksa, zrozumiałe stają się jego powiązania
z ugrupowaniami anarchistów, rewolucjonistów, a także publiczne manife-
stacje cynizmu i satanizmu.
106
Jako student Marks przynależał najpierw do grupy wolnomyślicieli "Die
Freien", a pózniej do "Doktorklub". Były to stowarzyszenia złożone z osób
pochodzenia żydowskiego, które zerwały ze swoim środowiskiem kultural-
no-religijnym, porzucająć wszelką religię i wszelką moralnośe. Odznaczali
się oni dziwnym kompleksem antyreligijnym i stąd oddawali się niekońezą-
cym się dysputom na tematy religijne i walee z wszelką religią, a więć byli to
"wojujący bezbożnicy". Wśród nich wyróżniali się szczególnie: Friedrich
27 P. B. Gunther, Szatan największy wróg cżłowieka, wyd. Arka, Wrocław 1991, s. 263-
266.12.
28 G. Marczenko, Kim jesteś?, bmw i r., s. 3 - 20; Ks. Ek., Twórcy socjalizmu, Pr Lewodnik
Spoteczny, R. III:1922/ 1923 s.150 -155.
29 Marksizm i szatanizm, wyd. Llnia Nowoczesnego Humanizmu, Warszawa 1982, s. 3 - 6.
98
David Strauss, Bruno Bauer, Ludwik Feuerbach, Moises Hess (rabin) i
Karol Marks. W tym środowisku powstały książki, które były napastliwym i
brutalnym atakiem na chrześcijaństwo, w miejsce kultu Boga wprowadzały
kult człowieka.
Dawid Strauss wydał w 1835 r. książkę "Das Leben Jesu" (%7łycie Jezusa),
w której popularyzował stare opinie Talmudu o Jezusie z Nazaretu, według
których był on rewolucjonistą, buntownikiem wobeć władz państwowych i za
to został stracony jako zbrodniarz. Bruno Baer próbował wykazać, że chrze-
ścijaństwo, jako religia, jest tworem pózniejszym i nie ma nić wspólnego z
osobą Jezusa.
Feuerbach w książce "Das Wesen des Christentums" (Istota chrześcijań-
stwa) z 1841 r. oraz w książce "Das Wesen der Religion" (Istota religu) z 1846 r.,
jako zwolennik skrajnego materializmu, powraca do znanej opinii antybib-
lijnej, która głosi, że to nie Bóg stworzył człowieka na swój obraz i podobień-
stwo, lecz człowiek "stworzył" w swej wyobrazni Boga na swój obraz i [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grzeda.pev.pl