[ Pobierz całość w formacie PDF ]
że słyszałeś parę niezłych dowcipów, a kiedy chciałeś je powtórzyć, nic z tego nie
wyszło, bo wszystkie zapomniałeś?
Mówisz, że wszystkie ostatnio słyszane kawały wylatują Ci co do jednego z
pamięci. Cóż, jak twierdzi Irwin S. Cobb: "Dobry opowiadacz dowcipów to facet, który
ma dobrą pamięć i nadzieję, że pamięć jego słuchaczy jest o wiele gorsza"; ale
wracając do rzeczy, system słów-kluczy również i tu przydaje się znakomicie.
Wystarczy wziąć tylko jedno słowo z dowcipu, najlepiej z pointy, które przypomni
Ci całą jego treść, po czym wykorzystując skojarzenia słów-kluczy i ZMP zapamiętać
wszystkie kawały albo w kolejności, albo według numerów.
Powiedzmy, że słyszałeś taki dowcip:
Dwóch facetów poszło do kina na film O jeden most za daleko. W połowie filmu
zawiązuje się rozmowa:
Wezmą ten most, czy nie wezmą?
Nie wiem.
Zakład, że nie wezmą? O pół miliona?
Zakład.
Mostu, jak wiadomo, nie wzięto. Ten, który wygrał zakład mówi:
Wiesz, stary, żartowałem z tym zakładem. Ja już widziałem
ten film.
Ja też, mówi ten drugi, i to dwa razy. Ale myślałem, że do
trzech razy sztuka.
Jeśli chcesz zapamiętać ten dowcip razem , powiedzmy, z dziesięcioma innymi,
możesz jako słów-kluczy użyć: "most", lub: "dwóch ludzi w kinie". Każde z nich
przypomni Ci treść anegdoty, jeśli oczywiście włączysz je do łańcucha skojarzeń.
24
Jedna z pamięciowych sztuczek z gazetą, którą często prezentuję w czasie
swoich występów, także ma wiele zastosowań. Jest bardzo efektowna, choć w
istocie bardzo prosta i łatwa. Wygląda tak: publiczności rozdaję najpierw kilka
egzemplarzy jakiegoś magazynu ilustrowanego, po czym proszę o podanie numeru
strony. Sztuczka polega na tym, że opisuję dokładnie wszystkie zdjęcia widoczne na
tej stronie.
W istocie chodzi tylko o wykorzystanie ZMP i, okazjonalnie, AMS. Aby
zapamiętać, co jest na poszczególnych stronach, wystarczy skojarzyć numer strony,
czyli odpowiednią zakładkę, z tym, co na tej stronie widać.
Na przykład: Jeśli na stronie 1 umieszczono zdjęcie samolotu, znajduję śmieszne
skojarzenie między "dołem" (1) a samolotem.
Strona 2 to reklama pasty do butów. Aączę "Noego" (2) z pastą.
Na stronie 3 widzę zdjęcie stadniny końskiej. Kojarzę "mysz" z koniem.
Strona 4 to scena cyrkowa. Wiążę "ryż" (4) z cyrkiem.
Na stronie 5 widnieje reklama telewizora. Kojarzę "liść" (5) z odbiornikiem TV.
Na stronie 6 przegląd nowości wydawniczych. Aączę "jeża" (6) z książkami.
I to wszystko. Wystarczy powtórzyć te wszystkie skojarzenia 2-3 razy, aby
zapamiętać dokładnie, co jest na każdej stronie. Jeśli na którejś z nich jest więcej
fotografii, wykorzystaj AMS. Powiedzmy, że strona 14 poświęcona jest modzie i
przedstawia kapelusz, rękawiczki, a na trzecim zdjęciu sukienkę.
Najpierw połącz TIR (14) z pierwszym zdjęciem, tj. kapeluszem a potem skojarz
kapelusz z rękawiczkami, a te z sukienką. Kiedy usłyszysz nr strony, TIR przywiedzie
Ci na myśl kapelusz, kapelusz przypomni o rękawiczkach, a rękawiczki wywołają
obraz sukienki.
W czasie swoich występów określałem również, w którym miejscu strony
znajduje się konkretne zdjęcie; czy na górze, czy w dolnym lewym rogu, na środku,
itd. Oczywiście Ty też to potrafisz i to bez dodatkowego wysiłku.
Wiesz, bo powtarzam to do znudzenia, że większość roboty wykonuje za nas
pamięć długotrwała; opisywane przeze mnie metody wzmacniają ją tylko i ułatwiają
jej pracę. Najlepszym przykładem jest wlaśnie to ćwiczenie z gazetą. Aby dokonać
jakichkolwiek skojarzeń, musisz przede wszystkim coś naprawdę zobaczyć. Więc po
wywołaniu numeru strony, odpowiednia zakładka "zreprodukuje" w Twoim umyśle
wszystko co na niej jest, niemal w każdym szczególe. Po prostu będziesz wiedział, w
jakim miejscu strony jest jakie zdjęcie. Możesz to jednak sprawdzić tylko próbując.
Czego na razie jeszcze nie potrafisz, to zapamiętać nazwiska wydrukowanego w
gazecie. Stanie się to łatwe, kiedy przeczytasz rozdziały o zapamiętywaniu twarzy i
nazwisk, i o tym, jak wykorzystać słowa lub zdania zastępcze.
A teraz opanuj ostatnie zakładki do pełnej liczby 100:
76 KiJ
77 KuK
78 KaWa
79 KaPeć
80 WóZ
81 WaTa
82 WiNo
83 WyMię
84 WóR
85 FaLa
86 WiJ
87 WeK
88 WarzyWa
89 WiePrz
90 PieS
91 BuT
25
92 PioN
93 IBM
94 BaR
95 BaL
96 BoJa
97 PąK
98 PaW
99 PaPa
100 Dzeus
Potrafisz teraz liczyć od jednego do stu tylko przy pomocy obrazów. Wspaniale.
Co więcej, wcale nie musisz tego specjalnie ćwiczyć. Jadąc do pracy lub robiąc coś,
co nie wymaga specjalnego skupienia, przypominaj sobie po prostu wszystkie te
obrazki. Taki sporadyczny nawet trening sprawi, że będziesz je znał tak dobrze, jak
cyfry od 1 do 100.
Rozdział 10
Jak zapamiętać rozkład kart
Tak, mój dziadek był hazardzistą i zmarł w bardzo młodym
wieku.
Och, to przykre. A na co zmarł?
Na piątego asa!
Ponieważ chcę, abyś żył jak najdłużej, do ćwiczeń pamięci w tym rozdziale
wystarczy "uczciwa" talia kart, z czterema asami. Ważna uwaga na początek:
zapoznam Cię tu jedynie z demonstracją tego, co można robić z kartami, gdy się ma
sprawną pamięć; nabytą umiejętność możesz oczywiście wykorzystać w każdej grze
w karty, ale nie myśl, że wtedy zaczniesz wygrywać. Mistrzowie bywają nie do
pokonania. W każdym razie, ja ograniczę się tylko do pokazu; co z tym zrobisz,
pozostawiam Tobie.
Damon Runyon tak opowiadał w jednej ze swoich historii: "Synu, mówi stary
ojciec choćbyś podróżował nie wiem jak długo i był nie wiem jak mądry, zawsze
pamiętaj: pewnego dnia może podejść do Ciebie facet, który pokaże Ci nowiuteńką,
nie rozpakowaną talię kart i założy się z Tobą, że z tej talii wyskoczy walet treflowy i
siknie Ci piwem w ucho. Ale synu, mówił dalej stary ojciec nie przyjmuj tego
zakładu, bo może sie okazać, że będziesz miał uszy pełne piwa".
Sztuczki pamięciowe z kartami, których nauczysz sie w tym rozdziale będą co
[ Pobierz całość w formacie PDF ]